Espoo – niin kuin lähes kaikki paikkakunnat – on taloudellisessa kusessa. Se ei estä kaupungin virkanomenklaturaa elämästä aivan omassa universumissaan. Siitä tuore esimerkki on kaupungille palkattu palkitsemispäällikkö. Palkka 5.065 euroa kuukaudessa ja vaatimuksena luonnollisesti sovellettu korkeakoulutus.
Kyseessähän on selvästi akateeminen suojatyöpaikka, jota ei missään nimessä tarvittaisi. Kuvaa julkisen sektorin yliturpoamista josta todellakin olisi säästettävää.
Muistan, kun yli 40 vuotta sitten kirjoitin ylioppilaaksi. Jo silloin opettajat olivat sitä mieltä että mitä enemmän Suomessa on akateemisia, sen paremmin meillä menee.
Se niillä jäi vaan miettimättä, että mitä sellaisella akateemisten laumalla tehdään? Ja kuka tekee varsinaiset työt? Muistutan, että erityisesti vasemmistossa on sellainen ajattelutapa että akateemisia tulisi kouluttaa 60 prosenttia ikäluokasta.
Kuvaa hyvin sitä, mistä ne äänensä saavat.
Espoossa ollaan, -naurettavan viran perustamisesta huolimatta- oikeilla jäljillä. Siis jos tämä palkitsemispäällikkö toimii tulevaisuudessa oikein ja mahdolliset palkitsemiset tulevat perustuman palkittavan todellisiin ansioihin sekä vaikkapa työyhteisössä saatuihin (säästö-)tuloksiin.
Peruspalkan lisäksi kun on jaettavissa joskus Espoon kaupungissa(-kin) työyksikössä/hallintokunnassa/virastossa oman henkilökohtaisen suoriutumisen perusteella arvioitua pientä henkilökohtaista lisää ja/tai harkinnanvaraista kannustuslisää.
Tavallisten, niiden pienten 0,5% liittoneuvottelukorotusten lisäksi näiden erityislisien jako perustuu yleensä yksikköjen päällikön/johtajan henkilökohtaisen katsomuksen/mieltymyksen mukaan.
Niinpä nämä muutamat lisäkympit tuppaavat menemään toistuvasti niille oman linjan ”mukaville työkavereille” ja noille ruskeakielisille pers…saappannuolijoille. Tähän varmaan toivotaan muutosta parempaan?
Ehkä tähän tulee rotia ja että vääryyttä on ollut ihan 5065 euron edestä. Sehän tässä huolestuttaa.
Pointtihan tuossa suoritukseen perustuvassa palkanlisässä on se, että maksetaanko tuolle virkakyöstille lisäpalkka sen perusteella, että se jakaa sitä lisäliksaa malliin sosiaalidemokraatti vai ihan oikeiden tulosten perusteella.
Malli sosiaalidemokraattihan on kaikille kaikki ja rahaa on.
Mikäli kunnat soveltavat valtiolla käytössä olevaa palkkausjärjestelmää niin tuo 5065 on vain taulukon mukainen alkupalkka ilman suoritusarviointiin (kehityskeskustelu kerran vuodessa) perustuvaa henkilökohtaista palkanlisää joka voi olla jopa 37 prosenttia tuosta alkupalkasta.
Huuhaatyöstä aika hyvä liksa.
Älä pelkää, ei ne palkitsemiset kohdistu uudenkaan virkaheiton ehdotuksilla sen paremmin kuin ennenkään. Menettelyllä vain vaiennetaan puheet pomon suosikkien suosimisesta, kas kun palkinnot on jaettu palkitsemispäällikön havaintojen mukaan niille jotka ovat ne ”ansainneet.
Eli entinen meno jatkuu ja kiihtyy.
Palkitsemispäällikkö on semmonen joka nostaa kavereidensa liksoja kun ne ite ei kehtaa. Tulis sanomista. Joissain yhtiöissä, valtion yhtiöissä varsinkin, palkitsemispäälliön virkaa hoitaa konsulentti jonka päätöksiin ”ei voi vaikuttaa”.
Passaisko tällä forumilla kysyä, tietäiskö joku, johtuiko suomalaisten urheilijoiden huono menestys Tokiossa ilmastonmuutoksesta?
Saattavat perustaa kohtapuoleen palkitsemispäällikön palkitsemispäällikön viran
Nykyisen jakkupukuvasemmiston mielestä kun julkishallinto toimii sitä paremmin mitä enemmän siellä on täysin tarpeettomissa viroissa täysin tarpeettomia virkahenkilöitä.
Ja kun johtajattaren johtajattaren johtajattaren serkun kummin kaiman sukupuoleton Minnapetteri-lapsioletettu valmistui juuri julistavien yhteiskuntataiteiden maistelijaksi, täytyyhän hänelle nyt perustaa koulutustaan vastaava suojavirka!
Tervehdys kommentoijille ja kiitos kommenteistanne. En minäkään kyllä usko, että Espoo olisi ajatellut asiaa niin pitkälle.